Retro 2500, czyli jak stworzyć 12 kursów, zdobyć 2500 słuchaczy i zarobić milion dolarów w 12 miesięcy?

2500 to całkiem fajna liczba/ dobrze wyglądająca liczba, nieprawdaż? A tyle właśnie słuchaczy i słuchaczek posiada od 23 stycznia 2021 Akademia Per Se. I podejrzewam, drogi czytelniku, że jesteś jedną lub jednym z ich, nieprawdaż? A czytasz ten tekst, dlatego że zaintrygował Ciebie jego tytuł, nieprawdaż?

Odpowiedź na tytułowe pytanie – ostrzegam: bardzo przewrotna – już za chwilę. Najpierw jednak pytania do Ciebie, drogi czytelniku: czy potrafisz wymienić wszystkie kursy, Akademii? Czy wiesz, gdzie znaleźć ich pełną listę?

12 kursów

To tak, dla przypomnienia oto ta lista 12 kursów on-line, czyli takich, które można oglądać i słuchać w dowolnym momencie i w dowolnym miejscu:

Krótkie „zajawki” wszystkich tych kursów znajdziecie na: https://perse.pl/kursy/ Wystarczy kliknąć w kurs, przeczytać jego opis oraz kliknąć „KUP KURS TERAZ”.

A Ty w ilu kursach uczestniczyłaś/uczestniczyłeś? Więcej niż 3-ech? Więcej niż 5-ciu? A może więcej niż 10-ciu i należysz tym samym do elity słuchaczy Akademii Per Se? Daj nam znać w komentarzu do takiego oto wpisu na LinkedIn: http://bit.ly/3qPxtOC.

Zagadka – jak to się zaczęło?

Zanim zacznę odpowiadać na tytułowe pytanie tekstu mam też dla Ciebie zagadkę, dotyczącą początku Akademii Per Se, pytanie: a jak zaczęła się współpraca teamu Rafał Zalewski i Jerzy Stawicki? Poniżej znajdziesz cztery możliwe odpowiedzi. Która z nich jest Twoim zdaniem prawdziwa? Napisz odpowiedź w komentarzu do wpisu na LinkedIn: http://bit.ly/3qPxtOC.

  1. W garażu jednego z nas – to wersja Hewlett i Packard
  2. Na koniec koncertu – to wersja Lennon – McCartney
  3. W kawiarni „Szkocka” we Lwowie – to wersja polskiej szkoły matematycznej
  4. Na wykładzie – to wersja Maria i Piotr Curie.

Byłeś/byłaś wytrwały/a i doczytałaś do tego miejsca? Super, wstęp i zawiązanie intrygi – jak w dobrym kryminale mamy za sobą. To teraz odpowiedzi na tytułowe pytanie.

Zwinność w praktyce

Po pierwsze … trzeba mieć wizję produktu i cel, zarówno długofalowy, jak i krótko-okresowy. Zdziwiony? Zdziwiona? Pewnie nie bardzo, bo przecież w wielu książkach można właśnie o takim początku przeczytać. Nasze doświadczenie pokazuje, że .. to wcale nie jest fake. To prawda. Jest tylko jeden haczyk, taki Catch 22, jak w powieści Josepha Hellera („Paragraf 22” – jeśli nie znasz, to bardzo polecam). Bo to … nie wystarczy. Bo przede wszystkim potrzebne są kompetencje. Zaskoczenie będzie w następnym zdaniu. Kompetencje z …. bardzo, naprawdę bardzo różnych dziedzin, takich, jak:

  • Zwinne zarządzanie, czyli dziedzina, której dotyczą kursy on-line
  • Produkcja filmów, w tym kompetencje w zakresie oświetlenia i dźwięku
  • Marketing, reklama i sprzedaż
  • Aktorstwo i sztuka prezentacji
  • Malarstwo i sztuka rysowania
  • Inteligencja emocjonalna
  • I jeszcze … kilku innych

Po drugie … trzeba mieć metodę pracy, obejmującą cały cykl produkcji kursu, czyli cały cykl życia projektu, bo przecież każdy kurs to projekt.

A ponieważ kursy on-line dotyczą zwinnego zarządzania projektami, produktami i pracami, to oczywiście nasza metoda pracy to … metoda zwinna. W naszych projektach stosujemy – i tu pewnie kolejna niespodzianka dla Ciebie – podejście Kanban, z elementami Scruma, uzupełnione o metodę OKR w zakresie planowanie naszych celów biznesowych, zarówno długoterminowych, jak i kwartalnych.

Jak zastosowanie przez nas metody zwinnej wygląda w praktyce? Oto kilka przykładów:

  • Tablica Kanban z celami długookresowymi (opisanymi metodą OKR, czyli poprzez Objective oraz Key Result) oraz tablice z celami kwartalnymi, opisanymi także metodą OKR, czyli poprzez Objective, Key Result oraz Akcje
  • Roadmapa prac, także w postaci tablicy Kanban
  • Każdy projekt to epiki i historyjki zarządzanie oczywiście na tablicy projektu
  • Mierniki, takie jak cykl realizacji epików i historyjek oraz efektywność przepływu.

Mamy też oczywiście własne motta towarzyszące nam podczas pracy. Jedno z nich to Kanbanowe: „Stop starting, start finishing”, którego bezwzględnie się trzymamy.

I jeszcze Agile mind-set

A czy pamiętacie, że Agile to nie tylko „twarde” metody pracy, lecz także mind-set. Przypomina się tu oczywiście „Doing Agile” oraz „Being Agile”. Nasze podejście zwinne obejmuje także to „Being Agile” i takie elementy, jak:

  • Team work
  • Ciągłe uczenie przede wszystkim poprzez stawianie hipotez i ich szybką weryfikację
  • „Wchodzenie w buty” odbiorcy naszych kursów i zbieranie feedbacku
  • Orientacja na mierzalny cel (pamiętacie metodę OKR?)

Dobrze, spytacie w tym miejscu tekstu, a gdzie ten milion dolarów? O tym i o kilku innych aspektach opowiem z drugiej części testu.

Proszę o chwilkę cierpliwości: ta druga część już wkrótce.