W maju 2021 udostępniony został Raport: State of Kanban przygotowany przez firmy: Kanbanize, Kanban University oraz Digite. Stanowi on podsumowanie 1069 odpowiedzi z 69 krajów, w tym także z Polski.
Refleksja generalna
Poniżej znajdziecie kilka moich refleksji dotyczących samego raportu, jak i jego treści.
Po pierwsze: moim zdaniem to bardzo dobrze, że taka inicjatywa została podjęta przez firmy zajmujące się podejściem Kanban i bardzo dobrze, że wg planów będzie kontynuowana w kolejnych latach. Da to więc możliwość obserwacji trendów rozwoju podejścia Kanban i – na co liczę – także wzrostu skali ich zastosowania, zarówno co do branż, jak i co do rozszerzenia obszaru zastosowania, zarówno w poziomie (np. w stronę tzw. Upstream Kanban), jak i w pionie (np. w stronę systemu zarządzania pracami, projektami i produktami w firmie).
Napisałem „bardzo dobrze”, gdyż – jak sądzę – Kanban jest bardzo silnym, logicznym, choć jednocześnie bardzo wymagającym podejściem wspomagającym zarządzanie całą firmą, a także narzędziem do ewolucyjnego doskonalenia różnych aspektów zarządzania i funkcjonowania firmy. I co ważniejsze: spodziewam się, że coraz więcej zespołów pracujących z wykorzystaniem Scrum będzie – wraz z osiąganiem kolejnych poziomów dojrzałości – przechodziło na Kanban.
Najważniejsze konkluzje Raportu
Najważniejsze konkluzje przedstawione na 2-giej stronie Raportu to:
- Kanban ma zasięg globalny i jest stosowany w wielu różnych branżach
- Kanban jest skalowalny, zarówno do poziomu wielu zespołów, jak i wielu obszarów funkcjonalnych
- Kanban po prostu działa; wg 76% respondentów Kanban jest bardziej, albo znacznie bardziej efektywny niż inne metody
- Oprogramowanie ma znaczenie: narzędzia informatyczne wspomagające prace zgodnie z Kanban są bardzo rekomendowane, jednak niektóre narzędzia reklamowane jako wspierające Kanban wcale takimi nie są
- Szkolenia są przydatne; respondenci, którzy wzięli udział w szkoleniach w znacznie większym stopniu wykorzystują praktyki Kanban.
Dla mnie najciekawsze były następujące punkty raportu:
Dojrzałość, skala zastosowania podejścia Kanban
Jak wynika z poniższego rysunku Kanban znajduje zastosowanie na poziomie wielu zespołów. Z Raportu wynika, że w 54%-ach Kanban jest stosowany w 6-ciu i więcej zespołach.
Poziomy zastosowania tablic kanban-owych
Także bardzo ciekawe jest zestawienie pokazujące jakiego typu tablice kanban-owe są wykorzystywane w firmach. Raport identyfikuje pięć następujących poziomów zastosowania tablic kanban-owych, od najprostszego, do najbardziej zaawansowanego:
- Prosta tablica „do zrobienia – w realizacji – zrobione”
- Średnio-zaawansowana tablica, wykorzystywana – jak przedstawia to Raport – przez organizacje, w których wyróżnione są różne typy prac lub różne klasy usług (ang. class of service)
- Wiele powiązanych tablic
- Dwu-poziomowa tablica, wykorzystywana w zarządzaniu projektem i zarządzaniu portfelem projektów
- Sieć usług
Raport pokazuje – na stronie 9 – że ponad połowę zastosowań (53%) stanowią zastosowania na poziomie 3-cim, 4-tym i piątym.
Oprogramowanie kanban-owe
Trzeci bardzo interesujący dla mnie punkt dotyczył oprogramowania umożliwiającego pracę w podejściu Kanban (strony 15-16). Raport pokazuje, że trzy najczęściej stosowane narzędzia to: Jira, Kanbanize oraz SwiftKanban. Jira – najczęściej stosowana – jest jednocześnie narzędziem w najmniejszym stopniu – spośród trzech wymienionych – rekomendowanym przez użytkowników. Jest także narzędziem, które zdaniem respondentów w najmniejszym stopniu wspiera różne praktyki Kanban.
Wniosek jest bardzo prosty: chcesz pracować stosując podejście Kanban, wspomagając się narzędziem informatycznym? Stosuj Kanbanize lub SwiftKanban, a nie Jira.
Cały Raport: State of Kanban2021 do ściągnięcia State-of-Kanban-Report-2021.